Melo

Robím to už od ranných dvetisícich rokov. Od doby kedy tu pivo nikto neriešil…bolo síce súčasťou takmer každého gastro-konceptu ale pozornosti sa mu venovalo len málo. Kvalite čapovaného piva sa vlastne nevenoval nikto. Bolo pár hospod (hlavne v Prahe), kde to fungovalo a dodnes funguje… ale zvyšok bývalého česko-slovenska tomu moc pozornosti nevenoval. Aké také polovičné informácie tu síce boli, ale ich najväčší problém bolo ich šírenie… ako v hre “na telefón” kedy jeden druhému niečo pošepne a na konci sa všetci smejú čo z toho vlastne vyšlo… asi tak nejak to v tejto dobe fungovalo (nielen s pivom).

Všetci sme sa po roku 2000 zbláznili do nového fenoménu: KOKTEJL!  Cocktail bary, nočné bary, kluby-diskotéky sa otvárali ako huby po daždi. Staré krčmy, hospody ale aj vinárne, buď zatvárali alebo prešli rekonštrukciou práve týmto smerom…

BOLA TO DOBA KEDY SME VŠETCI CHCELI BYŤ SVETOVÍ!

VŠETCI SME CHCELI ROBIŤ KOKTEJLY!

Nová generácia barmanov (vrátane mňa) sa o servis čapovaného piva absolútne nezaujímala… nebolo proste dostatočne “COOL”. Venovali sme sa FLAIR BARTENDINGU, pretože naši hostia od nás chceli SHOW. Neskôr CLASSIC BARTENDINGU, lebo kvalita miešaného drinku začala u hostí naberať na vážnosti. 10 rokov RENESANCIE KOKTEJLU. Príchodom nákupných centier prišla šialená éra kaviarní, v centrách miest pražiarní s kaviarňami a zrazu nová generácia ľudí prichádzajúcich do gastronómie začali zaujímať výhradne Cappuccinna, Flat White… že picolo neexistuje, odrody káv…

VŠETCI SME SA STÁVALI BARISTAMI!

Kaviarne zamietli s koktejlovou scénou do pár rokov. Všetko bolo zrazu Raw-Bio-GlutenFree… Kaviareň či pražiareň na každom rohu… poriadny “punčák” za pár korún už nebolo možné kúpiť. Kávy sa zrazu podivne zmenšili a “okyselili”. Všetci boli odborníci na praženie, správne názvoslovia…

A pivo? To tu stále bolo… sedelo v kúte a smialo sa… pomaly pripravovalo svoju REVOLÚCIU… PREVRAT, ktorý ZBÚRA TRH ako NIČ DOPOSIAĽ… Ten BOOM prišiel v momente kedy sa na scéne objavil výraz: CRAFT!

VŠETCI SME CHCELI BYŤ CRAFT!

A tu až sa ZAČÍNA PIVNÁ RENESANCIA… V čechách a na slovensku vzniká množstvo malých-remeselných pivovarov / horších i lepších. Turbulentná doba ktorá zdvihla záujem o tento segment neskutočným spôsobom. Na trh prichádzajú koncepty MODERN PUB, CRAFT/MICRO BREWERY, REŠTAURAČNÝ PIVOVAR… Osveta, aká sa pivu dostáva – nemá v histórií obdobu!

Hostí začínajú zaujímať pivné štýly, suroviny, výroba… a samozrejme SERVIS… servis, ktorému sa už aj v dobe pred rokom 2000 venovala len obmedzená pozornosť (česť výnimkám). Chýbajúce 2 generácie majstrov výčapov sú citeľné. Absencia relevantných informácií rovnako…

ČAPOVANÉ PIVO je fenomén ktorý sa vrátil a už neodíde… rozmanitosť pivného sveta, dostupnosť surovín, jeho prijateľná cena a to že stalo “COOL-SEXY” produktom ho predurčuje k NESMRTEĽNOSTI.

V mojom doterajšom gastro živote som sa na 100% venoval každej zmene – nikdy som nebol ortodoxný koktejl barman, barista či človek za výčapom… pred 8 rokmi som však začal veľkú časť pozornosti venovať práve čapovanému pivu… téme o ktorej si myslím, že ju mnohý značne podcenili. Téme, ktorá dnes víri značnú pozornosť, pretože HOSTIA UŽ ZAČALI CHÁPAŤ, že hospodský sa stal tou najdôležitejšou PREMENNOU v rovnici KVALITY – SPOKOJNOSTI.

Za uplynulých 6-7-8 rokov som navštívil nespočet prevádzok. Školil mladých barmanov, starších barových “bardov”, študentov či v mnohých projektoch priamo hostí…

Za tie roky poznám benefity mojej práce… benefity, ktoré pomáhajú prevádzkam na ceste ZMENY KU KVALITE.

Po 8 rokoch práce s pivom a v 18 tom roku mojej gastronomickej cesty zhmotňujem svoju prácu s pivom do značky: ŠKOLA ČAPOVANIA / Draught Beer Academy – programu, ktorý má a bude vzdelávať v problematike čapovaného piva, prístupu k práci v HOSPITALITY segmente a všeobecného barového poradenstva.

Informácie, ktoré prostredníctvom ŠKOLY ČAPOVANIA dostanete, SÚ obrazom relevantných SKÚSENOSTÍ rokov strávených na trhu.